Ognisko Wychowawcze
Środowisko lokalne, w którym dzieci spędzają większą część wolnego czasu sprzyja niejednokrotnie rozwojowi negatywnych wzorów do naśladowania. Trudności o charakterze ekonomicznym oraz nadużywanie alkoholu w wielu rodzinach powodują wśród nich napięcia i brak czasu dla dzieci, co prowadzi do zaniedbywania wychowawczego ze strony rodziców. Gama propozycji spędzania czasu wolnego staje się coraz węższa a rozwój zainteresowań poza szkołą wciąż niewystarczający. Z każdym rokiem wzrasta liczba dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami: obniżoną sprawnością ruchową i sprawnością funkcji percepcyjnych, zaburzoną dynamiką procesów nerwowych itp. Dzieci te często czują się zagubione, osamotnione, nieakceptowane przez rówieśników; nie spełniają też oczekiwań rodziców i nauczycieli. Wykazują silną frustrację przejawiającą się w zaburzeniach zachowania, agresji słownej i fizycznej, w izolacji. Na skutek takich relacji coraz częściej popadają w konflikty z otoczeniem, co niewątpliwie wpływa na zaburzenia procesu socjalizacji. Zajęcia placówki mają na celu dostarczenie dzieciom właściwie zorganizowanego czasu wolnego oraz zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa, opieki, pomocy i rozrywki, jak też stworzenie grupy rówieśniczej w celu przeprowadzenia ćwiczeń pozwalających rozwijać umiejętności personalne, uczących zachowania się w określonych sytuacjach, dostarczające wiadomości o środkach uzależniających.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie umiejętności komunikacji,
- kształtowanie nawyków kulturalnych,
- kształtowanie inicjatywy,
- kształtowanie zainteresowań dziecka,
- uczenie konstruktywnych rozwiązań w sytuacjach konfliktowych,
- chronienie i poszerzanie poczucia własnej wartości i radości życia,
- odreagowanie aktualnych napięć,
- integracja grupy,
- akceptacja indywidualności dziecka,
- rozwijanie umiejętności asertywnych,
- uczenie umiejętności właściwego zachowania się w miejscach publicznych,
- rozwijanie twórczości i wynalazczości,
- uczenie zdrowego stylu życia.
Zadania:
- Udzielanie pomocy w odrabianiu zadań domowych, sprawiających dzieciom trudności.
- Rozwijanie form twórczości plastycznej.
- Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
- Uczenie nawiązywania dobrych stosunków z innymi, budowania koleżeństwa, przyjaźni.
- Pokazywanie pozytywnych sposobów rozwiązywania konfliktów, dowartościowywanie.
- Nauczenie samoakceptacji i wiary we własne siły.
Metody i formy realizacji założeń:
- praca w małych grupach
- zajęcia ruchowe
- zajęcia plastyczne
- zajęcia teatralne
- zajęcia taneczne
- muzykoterapia
- nauka relaksacji
- uczenie się poprzez doświadczenia
- dyskusja, pogadanka, miniwykład
- burza mózgów
- zabawy
- gry
- rozmowa kierowana
- wycieczki ( np. wyjazd na basen)
- spotkania towarzyskie, dyskoteki, ogniska
- scenki rodzajowe
- kontakt z przyrodą, pracą i literaturą
- organizowanie wystaw wykonanych prac
- spotkania otwarte z rodzicami
- zabawy okolicznościowe z rodzicami
Standardy Ochrony Małoletnich w Działdowskim Centrum Caritas: