Ognisko Wychowawcze

Środowisko lokalne, w którym dzieci spędzają większą część wolnego czasu sprzyja niejednokrotnie rozwojowi negatywnych wzorów do naśladowania. Trudności o charakterze ekonomicznym oraz nadużywanie alkoholu w wielu rodzinach powodują wśród nich napięcia i brak czasu dla dzieci, co prowadzi do zaniedbywania wychowawczego ze strony rodziców. Gama propozycji spędzania czasu wolnego staje się coraz węższa a rozwój zainteresowań poza szkołą wciąż niewystarczający. Z każdym rokiem wzrasta liczba dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami: obniżoną sprawnością ruchową i sprawnością funkcji percepcyjnych, zaburzoną dynamiką procesów nerwowych itp. Dzieci te często czują się zagubione, osamotnione, nieakceptowane przez rówieśników; nie spełniają też oczekiwań rodziców i nauczycieli.    Wykazują silną frustrację przejawiającą się w zaburzeniach zachowania, agresji słownej i fizycznej, w izolacji. Na skutek takich relacji coraz częściej popadają w konflikty z otoczeniem, co niewątpliwie wpływa na zaburzenia procesu socjalizacji. Zajęcia placówki mają na celu dostarczenie dzieciom właściwie zorganizowanego czasu wolnego oraz zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa, opieki, pomocy i rozrywki, jak też stworzenie grupy rówieśniczej w celu przeprowadzenia ćwiczeń pozwalających rozwijać umiejętności personalne, uczących zachowania się w określonych sytuacjach, dostarczające wiadomości o środkach uzależniających.

Cele szczegółowe:

  • rozwijanie umiejętności komunikacji,
  • kształtowanie nawyków kulturalnych,
  • kształtowanie inicjatywy,
  • kształtowanie zainteresowań dziecka,
  • uczenie konstruktywnych rozwiązań w sytuacjach konfliktowych,
  • chronienie i poszerzanie poczucia własnej wartości i radości życia,
  • odreagowanie aktualnych napięć,
  • integracja grupy,
  • akceptacja indywidualności dziecka,
  • rozwijanie umiejętności asertywnych,
  • uczenie umiejętności właściwego zachowania się w miejscach publicznych,
  • rozwijanie twórczości i wynalazczości,
  • uczenie zdrowego stylu życia.

Zadania:

  1. Udzielanie pomocy w odrabianiu zadań domowych, sprawiających dzieciom trudności.
  2. Rozwijanie form twórczości plastycznej.
  3. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
  4. Uczenie nawiązywania dobrych stosunków z innymi, budowania koleżeństwa, przyjaźni.
  5. Pokazywanie pozytywnych sposobów rozwiązywania konfliktów, dowartościowywanie.
  6. Nauczenie samoakceptacji i wiary we własne siły.

Metody i formy realizacji założeń:

  • praca w małych grupach
  • zajęcia ruchowe
  • zajęcia plastyczne
  • zajęcia teatralne
  • zajęcia taneczne
  • muzykoterapia
  • nauka relaksacji
  • uczenie się poprzez doświadczenia
  • dyskusja, pogadanka, miniwykład
  • burza mózgów
  • zabawy
  • gry
  • rozmowa kierowana
  • wycieczki ( np. wyjazd na basen)
  • spotkania towarzyskie, dyskoteki, ogniska
  • scenki rodzajowe
  • kontakt z przyrodą, pracą i literaturą
  • organizowanie wystaw wykonanych prac
  • spotkania otwarte z rodzicami
  • zabawy okolicznościowe z rodzicami